МАТЕРІАЛИ ДЛЯ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

На відміну від тварин, людина може усвідомлювати, контролювати свої емоції, стримувати їх або розпалювати. Отже, краще піддаватися позитивним емоціям і стримувати негативні.
*УМІЙТЕ ВОЛОДІТИ СОБОЮ*
1. Найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм – постійна зайнятість.
2. Щоб забути свої проблеми, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, робите добро собі.
3. Не намагайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Кожна людина така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ви, сприймайте її такою, якою вона є. Намагайтеся знайти в людині позитивні риси, вмійте бачити достоїнства і в стосунках з нею спробуйте опиратися саме на ці якості.
4. Вчіться володіти собою! Гнів, дратівливість, злобність
спотворюють людину.
5. Егоїзм – джерело багатьох конфліктів.
6. Виховуйте в собі терпіння, не переймайтеся
через дрібниці.
7. Уникайте ілюзій у сприйнятті реальності.
Завжди краще знати реальний стан речей, нехай і
неприємний.
8. Будь-яка справа починається з першого кроку!
Пам’ятайте: перешкоди нам даються задля нашого
розвитку.
9. Думайте про мир, надію, здоров’я, адже наше
життя таке, яким його роблять наші думки!
10. Не турбуйтеся завчасно з приводу того, що
від вас не залежить.
11. Не ображайтесь і не обурюйтеся критикою на вашу адресу,
шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення.
12. Пам’ятайте! Людина має необмежені можливості
самовдосконалення, причому в усіх галузях своєї життєдіяльності.
*ПОРАДИ ПІДЛІТКАМ
Ефект кривого дзеркала*
Підлітки часто вважають, що не потребують контролю та порад батьків. Однак вони або кривлять душею, або помиляються, або кажуть так через недовірливі стосунки з дорослими. Часто тінейджери дивляться не зовсім під тим кутом, під яким може тверезо оцінити ситуацію дорослий. Іноді, наприклад, вони змушують себе повірити у те, що їх симпатія —велике кохання і роблять через це купу дурниць. Поради ж і зауваження батьків вони сприймають «в багнети». Часто виникає бажання помсти. Зробити на зло дорослим, нехай і завдавши при цьому шкоди собі. Буває, що теми про ЦЕ діти сприймають як жест недовіри, осуду чи докору.
*Порада:
Частіше аналізуй слова батьків і свою реакцію на них. Уяви, якби ту ж
саму пораду ти почув від друзів. І пам’ятай, що усі намагання
«втрутитись» у твоє приватне життя викликані нічим іншим, як
любов’ю батьків (нехай навіть іноді поради ці не зовсім обґрунтован* і).
*Бути попереду*
Дуже часто на долю підлітків, котрі мають авторитет у своїх колах, припадає чи не найтяжче випробування: спробувати все, та ще й одним з перших. Аби не втратити свою «популярність», тінейджери йдуть ледь не на все: паління, випивка, наркотики, секс... Це стосується і тих, хто сильно піддається впливу оточуючих. Іноді гнітить думка про те, що він позаду всіх. Отут і починається важкий і тернистий шлях помилок!
*Порада:
Ніколи не забувай, що ти людина, а отже, маєш гідність! Якщо ти
чогось не хочеш робити, то й не варто, навіть якщо так вчиняє
авторитет або ти і сам є авторитетом. Твоє життя—тільки твоє, а
не когось іншого і думати про вчинки маєш саме ТИ!*
*Страшно й соромно спитати*
Безперечно, в кожного підлітка виникають особисті відверті питання. Вони б радо поділилися своїми переживаннями, але, як ми вже казали, бояться. Тут причин декілька: не дуже теплі стосунки з батьками, відчуття сорому, провини тощо. Проте краще дізнатись завчасно, аніж потім розплачуватись за свою необізнаність.
*Порада:
Якщо тобі не під силу заговорити про щось інтимне з батьками,
подзвони в «телефон довіри», або звернися до психолога. До речі, ти
можеш ставити запитання і про проблеми, пов’язані з конфліктами,
училищними негараздами, алкоголем, наркотиками тощо. Отже, навіть
у найтяжчі хвилини твого життя у тебе є до кого звернутися. Ти не
один! Пам’ятай про це!*
*Як знайти спільну мову з підлітком?
Причини, чому наші діти різко змінюються у підлітковому віці.*
*1. Гормональні зміни* (хлопці стають агресивними, агресія виникає спонтанно і вони не можуть її контролювати; дівчатка стають примхливі, можуть плакати, вважають що їх ніхто не розуміє, не подобається своя зовнішність).
*2. Категоричність у всьому* (спостерігається дратівливість, спалах емоцій).
*3. Пошук нових авторитетів* (батьки перестають бути авторитетами для своїх дітей, в цей час важливо розвивати «соціальний мозок», навчити думати своїм розумом).
*Що не бажано робити батькам?*
Ніколи не порівнюйте свою дитину з іншими.
Не нав’язуйте своїх бажань (те, що хочете робити ви - не цікаво підліткам).
Не критикуйте зовнішність (для них це дуже боляче, вони самі себе не пізнають і не розуміють).
*Що бажано робити?*
Підтримуйте (посмішка, я тебе розумію, ти класний, ти мені подобаєшся, можна я тебе обніму, я тебе люблю).
Цікавтесь життям свого підлітка, щоб знайти з ним «точки з’єднання» (що тобі подобається? що ти слухаєш? що любиш? в яку гру граєш? обговорюйте важливі питання, питайте поради, більше слухайте, не будете слухати ви - вони знайдуть інших співрозмовників ).
«Гормональне меню» (багато води, овочів, риби, м’яса, ягоди, горіхи, фрукти).
В цей період підлітки самі страждають, тому що себе не розуміють і не контролюють. І коли ви почуєте від них те, що не хочете чути – скажіть: «Я ТЕБЕ РОЗУМІЮ». А про свої почуття з дитиною поговоріть тоді, коли вона заспокоїться. «Я тебе люблю, і мені дуже неприємно, образливо, коли ти себе так поводиш».
**ЛЮБІТЬ СВОЇХ ДІТЕЙ І САМИХ СЕБЕ!*
Прості вправи, які допоможуть покращити самоконтроль, навчать справлятися з тривогою, сприятимуть концентрації та розумовій діяльності учнів.
Вправи, про які ми сьогодні поговоримо, допоможуть учням навчитися контролювати емоції. Загалом, ці методики будуть корисними всім дітям, яким потрібно швидко налаштуватись на навчання та розвинути навички самоконтролю, нейтралізації тривожного стану.
Дихання та рухи
Найпростіша вправа – глибоке дихання животом. Під час виконання цієї вправи учні стоять прямо, ноги на ширині плечей, очі закриті. Задайте їм ритм рівного глибокого дихання. М’язовий релакс – допомагає дітям відчути своє тіло. Її суть полягає у зумисному напруженні м’язів тіла у чергуванні з розслабленням з голови до ніг.
Вправи для швидкого розслаблення
Діти можуть сидіти на стільцях, кожен пункт можна виконати декілька разів. Нагадуйте про рівномірне дихання:
1. Сядьте на стілець рівно, не перехрещуючи ноги. Якщо хочете, можете закрити очі. Порухайте пальцями ніг, стисніть їх сильно та повільно розслабте.
2. Піднімаємось вище до литок. Тримайтесь за стілець, відірвіть п’яточки від підлоги та напружте ікри. Поволі, а далі розслабте ноги.
3. Напружте прес, а потім розслабте живіт.
4. Відведіть плечі назад, напружте спину. Розслабтесь.
5. Стисніть пальці у кулак сильно-сильно, наче схопили щось. Відпустіть. Стисніть руки у кулак та притисніть до себе. Плечі підтягніть до рук та розслабтесь.
6. Потрясіть руками, відчуте легку напругу у м’язах.
Пошук кольорів
Знайдіть у просторі, що вас оточує, предмети зазначених кольорів та записати їх. Головна умова – все виконується у повній тиші.
Візуалізація
Вправа, яку можна виконувати у хвилини відпочинку до чи після важливого уроку. Підберіть фрагмент книги, чи оповідання, багаті на образи. Діти мають сидіти мовчки, заплющивши очі. А ви батьки у цей час прочитаєте їм обраний твір. Попросіть дітей уявляти все, про що ви скажете. Для більшого ефекту можете поставити легку фонову музику. Потім попросіть їх розказати, що вони відчували у моменти, коли слухали. Нехай вони запам’ятають це відчуття та пригадують його у хвилини напруги чи тривоги.
Острівець безпеки
У кожної людини є місце, де вона відчуває себе повністю захищеною. Це може бути уявний або ж справжній куточок у будь-якому місці на планеті. Одного разу знайшовши свій острівок безпеки в дитинстві, у дорослому житті будеш повертатися до нього. Пригадайте, де ви почуваєте себе у безпеці чи де вам хотілося б бути у моменти, коли тривожно, страшно. Дайте собі декілька хвилин, аби відчути себе повністю захищеними чи просто спокійними у тому чарівному місці.
Малюнки та розмальовки
Процес малювання та розмальовування картинок, як відомо, може стати чудовим заспокійливим. Більш того, такі прості вправи допомагають сконцентрувати увагу та налаштувати на подальшу серйозну діяльність. Така концентрація допоможе дитині відволіктися від саморуйнівних думок після кризових ситуацій (невдача на контрольній, почуття провини через сварку батьків, сварка з другом). Учні можуть самостійно обирати тему малюнка, а можете й ви запропонувати.
Вивчення свідомості через письмову творчість
Давно доведено, що можливість написати про свої почуття – відмінна вправа для розслаблення та вивчення себе. У неї є додаткова перевага – надання можливості всім учням відтворити найбільш тяжкі проблеми, подивитися на них з іншої точки зору та знайти шлях для подолання дискомфорту. Нехай вони пишуть про все, що відчувають, не створюйте обмежень у об’ємах, способах втілити задум. Вони можуть складати списки, писати прості листи, вірші, есе, оповідання, більш того, це може бути просто набір слів чи фраз.
Ось такі варіанти: «Речі, що роблять мене щасливим (сумним, сердитим)...», «Одна з кращих історій, які я коли-небудь чув...», «Моє улюблене місце...».
Один з варіантів можна використовувати й для вправ, які допоможуть сконцентруватися на хорошому: «10 речей, які я люблю найбільше».
Вправа: «Все, що я найбільше люблю»
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Мої улюблені тварини
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Мої улюблені ігри
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Мої улюблені місця
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Найбільше у світі я люблю робити таке:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.









Немає коментарів:
Дописати коментар